top of page

Miért nem akar velem senki játszani?

Frissítve: 2024. aug. 21.

ADHD és a társas kapcsolatok kihívásai


Az ADHD jelentős hatással van a gyermekek társas kapcsolataira. A figyelemzavar, az impulzivitás és a hiperaktivitás olyan viselkedési mintákat eredményezhet, amelyek megnehezítik a barátságok kialakítását és fenntartását. Az ADHD-val élő gyerekek számára a baráti kapcsolatok kialakítása és fenntartása különösen nehéz lehet, és gyakran érezhetik úgy, hogy a többiek nem akarnak velük játszani. De miért van ez így?


Az ADHD-val élő gyerekek számára a baráti kapcsolatok kialakítása és fenntartása különösen nehéz lehet, és gyakran érezhetik úgy, hogy a többiek nem akarnak velük játszani.
Fotó: Skitterphoto: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/fak-fiatal-gyermek-hinta-12165/

Társas kihívások ADHD-val

Az ADHD - figyelmetlenség, hiperaktivitás és impulzivitás -tünetjegyei jelentős hatással vannak a gyermekek társas kapcsolataira is.


  • Figyelemzavar: Az ADHD-val élő gyerekek nehezen tudják fenntartani a figyelmüket a társas interakciók során. Ez gyakran úgy tűnhet a többiek számára, mintha nem érdekelné őket, amit mondanak, vagy mintha nem figyelnének oda. Az ilyen viselkedés könnyen félreértelmezhető, és a kortársak elutasításhoz vezethet.

  • Impulzivitás: Az impulzív viselkedés, például a meggondolatlan megjegyzések, a mások szavába vágás vagy a soron kívüli beleszólás, gyakran zavarja a társas interakciókat. A többi gyerek számára ez frusztráló lehet, és konfliktusokat szülhet.

  • Hiperaktivitás: A folyamatos mozgásigény és a nehezen kontrollálható aktivitás szintén zavaró lehet a csoportos tevékenységek során. Az ADHD-s gyerekek gyakran nem tudnak nyugodtan ülni vagy követni a csoportdinamikát, ami miatt a többi gyerek elfordulhat tőlük.


A társas jelek félreértelmezése

Az ADHD-val élő gyerekek számára különösen nehéz lehet a nem verbális kommunikációs jelek, például az arckifejezések és a testbeszéd helyes értelmezése. Ez félreértéseket okozhat, és még inkább elszigetelheti őket a közösségükben. Ha egy gyerek nem érti, hogy miért nevetnek rajta a többiek, vagy miért fordulnak el tőle, az sértheti az önértékelését.


Az ADHD-val élő gyerekek számára különösen nehéz lehet a nem verbális kommunikációs jelek, például az arckifejezések és a testbeszéd helyes értelmezése.
Fotó: Allan Mas: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/utca-lany-kivul-kint-5623074/


Érzelemszabályozás nehézségei

Az ADHD-val élő gyermekek gyakran küzdenek az érzelmeik szabályozásával. Könnyen túlreagálhatnak egy-egy helyzetet, például dühkitöréssel válaszolhatnak, ha nem sikerül úgy a játék, ahogy szeretnék. Ezek a reakciók megnehezítik számukra a barátságok fenntartását, mivel a többi gyerek nem érti, miért viselkednek így.


Következetesség hiánya

Gyakran úgy tűnik, hogy nem következetesek viselkedésükben, ami megnehezíti a baráti kapcsolatok ápolását. Egyik nap barátságosak és együttműködőek lehetnek, míg másnap impulzív viselkedésük miatt konfliktusba kerülhetnek a többiekkel.


Fontos, hogy a szülők, tanárok és más gondozók felismerjék ezeket a kihívásokat, és támogassák a gyermekeket abban, hogy pozitív társas kapcsolatokat építhessenek ki. Az érzelmek helyes kezelése, a megfelelő kommunikáció és a társas jelek helyes értelmezése kulcsfontosságú a sikeres kapcsolatok kialakításában.


Ha az ADHD-val élő gyermekeket támogató környezetben neveljük, ahol megértést és elfogadást tapasztalnak, jelentősen javíthatjuk önbizalmukat és társas készségeiket, ami hozzájárulhat személyiségük egészséges fejlődéséhez.


1 napos október 5-i SZÜLŐCSOPORTUNKHOZ MÉG JELENTKEZHETNEK WEBOLDALUNKON !




コメント


bottom of page