top of page

Hogyan működik az ADHD-s agy, és miért különleges?

Amikor azon gondolkodunk, miben tér el az ADHD-val élők világa az átlagtól, általában a viselkedés különbözőségeiből indulunk ki. Ugyanakkor az ADHD sokkal több annál, mint ami a megfigyelhető viselkedéses jegyekkel leírható. Az ADHD-val élők már kora gyermekkortól kezdve másként gondolkodnak, másként éreznek és másként értelmezik a világot – ez teszi őket különlegessé.


az ADHD-s agy

Az ADHD-s agyműködés egyedisége

Az ADHD-s gyermekek és felnőttek egyedi világlátása az agyuk eltérő fejlődéséből és működéséből fakad. Az agyi képalkotó eljárásokkal végzett kutatások kimutatták, hogy az ADHD-val élők agyának bizonyos hálózatai, például azok, amelyek az érzelemszabályozást, figyelmet, impulzuskontrollt és célirányos viselkedést irányítják, másképp működnek az átlagnál.


Kiemelkedő különbségek:


  • Csökkent aktivitás a prefrontális régióban: Az ADHD-s agyban a prefrontális kéreg – amely a végrehajtó funkciókat, például a tervezést, döntéshozatalt és önszabályozást irányítja – gyakran alulműködik. Ez magyarázza az impulzív döntéseket, a figyelemzavart és az érzelemszabályozás nehézségeit.

  • Eltérések a dopamin- és noradrenalin-szintben: Ezek a neurotranszmitterek kulcsfontosságúak a motiváció, a jutalomérzékelés és a figyelem szempontjából. Egy ADHD-s agyában ezek szintje alacsonyabb lehet, ami hozzájárulhat a fókuszálási nehézségekhez és az impulzív viselkedéshez.

  • Az agy hálózatainak eltérő kapcsolódása: Az ADHD-s agyban a különböző régiók közötti kommunikáció kevésbé hatékony, ami megnehezíti a komplex gondolkodási folyamatokat és a feladatokhoz való alkalmazkodást.


Ez az eltérő működés hozza létre az ADHD-s nézőpontot, amelyben a „most” kapja a főszerepet. Az azonnali ingerek és helyzetek motiváló ereje sokkal nagyobb, mint a távoli céloké, ezért az ADHD-val élők gyakran azonnali sikerélményekre törekednek. Ugyanakkor, ha érdeklődésüket megragadja egy feladat, képesek rendkívüli energiát és kitartást mozgósítani.


Az ADHD tüneteinek gyökere: Mi zajlik az agyban?


Az ADHD-s gyermekek agyában a központi idegrendszer érése lassabb lehet, akár 2-3 évvel is elmaradva a kortársaiktól. Ez különösen a prefrontális lebenyt érinti, amely az többet között az érzelemszabályozásért, tervezésért, figyelemért és a problémamegoldásért is felelős. Ezért például egy ADHD-s kisiskolás gyakran óvodás szintű érettséggel próbál megküzdeni az iskolai elvárásokkal. De nem ritka, hogy egy 30 éves felnőttet is "gyerekesnek" jellemeznek vagy koránál éretlenebbnek látja a környezete.


A végrehajtó funkciók – amelyek az életben való hatékony eligazodáshoz szükségesek – az ADHD-val élők esetében gyakran eltérően működnek. Ezek a funkciók felelősek a következőkért:

  • Döntéshozatal és problémamegoldás

  • Impulzusok kontrollálása

  • Tervezés és szervezés

  • A figyelem irányítása és fenntartása

  • A társas kapcsolatok kezelésének képessége

Az ADHD-val élők agyának eltérő működése miatt ezek a folyamatok gyakran nehezebben kivitelezhetők. Ugyanakkor az agy adaptív és tanulékony – itt jön képbe a neuroplaszticitás.


Mi az a neuroplaszticitás, és hogyan segíthet?


A neuroplaszticitás az agy azon képessége, hogy változni, alkalmazkodni és fejlődni tud a tapasztalatok, a tanulás és a környezet hatására. Ez az idegsejtek közötti kapcsolatok újjáépítésére, erősítésére és módosítására utal, amely az agyi hálózatok működésének optimalizálását eredményezheti.


Neuroplaszticitás

Hogyan működik a neuroplaszticitás ADHD esetén?


  • Új idegi kapcsolatok létrehozása: Ismétlés, gyakorlás és strukturált tevékenységek során erősödhetnek azok a kapcsolatok, amelyek a figyelmet, az önszabályozást és más kognitív funkciókat támogatják.

  • Gyengébb hálózatok megerősítése: Az agy képes áthidalni a gyengébb kapcsolatokat, ha megfelelő támogatást kap, például strukturált tanulási környezetet vagy célzott terápiát.

  • Rugalmasság az élethosszig tartó fejlődésre: Bár az ADHD-s agy különböző módon fejlődik, a neuroplaszticitás lehetőséget ad arra, hogy az élet során javuljanak a végrehajtó funkciók és az érzelmi szabályozás.


Gyakorlatban alkalmazható módszerek:


  • Tanulási környezet optimalizálása: A strukturált napirend és a vizuális segédeszközök segíthetik az agy fókuszálását és a rutin kialakítását.

  • Mozgás és sport: A fizikai aktivitás fokozza az agyi vérkeringést, és megemeli a szerontonin és a noradrenalin szintjét, ami pozitívan hat az éberségre, figyelemre és az érzelemszabályozásra, enyhíti a depressziót és javítja a hangulatot.

  • Kognitív viselkedésterápia: Az ADHD-specifikus kognitív gyakorlatok segítenek az agy gyenge területeinek erősítésében.


Miért fontos a neuroplaszticitás megértése?


Az ADHD nem egy statikus állapot – az érintettek központi idegrendszere folyamatosan fejlődik, és a megfelelő környezet, támogatás és beavatkozás hatására képes a hiányosságok pótlására és a működés optimalizálására.

Az ADHD-s agy egyedi működése nemcsak kihívásokat, hanem rendkívüli lehetőségeket is rejt magában – a kreativitás, az innovatív gondolkodás és az új nézőpontok iránti nyitottság olyan értékek, amelyek különleges perspektívát nyújtanak. Megfelelő környezetben ezek a képességek teljes mértékben kibontakozhatnak. Egy ADHD specifikus terápia pedig komplex kiegészítést ad az orvosi kezelés és sport mellett. 




 
 
 

Comments


bottom of page