Ha van ADHD-s gyermeked, biztosan ismered azt az érzést, amikor úgy tűnik, hogy a házi feladat egy végtelen küzdelem. Folyamatos noszogatás, könyörgés, fenyegetés – és a végén mégis ellenállás, halogatás vagy teljes kudarc. Pedig te tényleg mindent megpróbáltál!
Az ADHD-s gyerekek agya azonban másképp működik. Nem lusták, nem felelőtlenek, és nem direkt akarnak kiborítani. Egyszerűen más „üzemanyag” kell ahhoz, hogy megfelelően működjenek. Ha egy hagyományos stratégiát próbálunk rájuk erőltetni, az sokszor pont az ellenkező hatást váltja ki.
Hogy lásd, miről beszélek, nézzük meg az öt leggyakoribb hibát, amit sok szülő (teljesen jó szándékkal!) elkövet, amikor megpróbálja segíteni ADHD-s gyermekét a tanulásban
1. Hiba: Állandó emlékeztetés, nógatás, nyaggatás
„Csináld már a leckédet! Tudod, hogy késő van! Meddig akarsz még itt ülni?!”
Ha magadra ismertél, ne aggódj, ezzel szinte minden szülő próbálkozott már. Hiszen ha a gyerek elfelejti, hogy házi feladata van, logikusnak tűnik, hogy folyamatosan emlékeztessük rá, igaz?
A gond az, hogy az ADHD-s agy nem így működik. A folyamatos noszogatás inkább túlterheli, és a gyerek "lefagy", vagy teljesen kikapcsol. Az ADHD-s gyerekek agya ilyenkor "küzdj, menekülj vagy dermedj le" módba kapcsol. Egy kutatás szerint az állandó nógatás csökkenti az agyi aktivitást azokon a területeken, amelyek a figyelemért és az érzelmi szabályozásért felelősek.
Magyarul: minél többet nyaggatjuk, annál kevésbé lesz képes figyelni.
Ráadásul egy másik probléma is van: a gyerek megtanulja, hogy neki nem kell figyelnie a feladataira, mert anya/apa úgyis emlékezteti rá.

2. Hiba: Fenyegetések, büntetések, kiabálás
"Ha nem csinálod meg, nem játszhatsz a barátaiddal!""Ha nem ülsz le végre tanulni, elvesszük a tableted!"
Ismerős? Ha úgy érzed, nincs más megoldás, akkor valószínűleg te is próbáltad már ezt a módszert.
De az ADHD-s gyerekeknél ez úgy működik, mintha egyszerre nyomnánk a gázt és a féket az autóban.
Amikor egy ADHD-s gyerek azt hallja, hogy valami rossz dolog fog történni, ha nem csinálja meg a leckéjét, az agya pániküzemmódba kapcsol. Nem arra fog figyelni, hogy mit kéne csinálnia, hanem kizárólag arra, hogy „úristen, nem mehetek játszani!”. Ez frusztrációt és feszültséget okoz, amiből könnyen hiszti, sírás vagy dühkitörés lesz.
Ráadásul a tanulás sikeréhez nyugodt, fókuszált állapot kellene – amit a fenyegetés pont hogy ellehetetlenít.
3. Hiba: Túlzott jutalmazás és „megvesztegetés”
„Ha most gyorsan megcsinálod a leckét, kapsz egy csokit!”„Ha jó jegyet hozol, elmegyünk moziba!”
Elsőre jó ötletnek tűnhet a jutalmazás, hiszen az ADHD-s gyerekek motivációja alacsony. De itt is van egy csapda.
Ha a gyerek csak a jutalomért tanul, akkor soha nem fogja belső motivációból megcsinálni a feladatait. Idővel egyre nagyobb és nagyobb jutalmakra lesz szüksége, hogy ugyanazt a dolgot megcsinálja.
Mi történik, ha egyszer elmarad a jutalom? Egyszerű: a motiváció is eltűnik.

4. Hiba: Túlzott engedékenység
"Szegénynek amúgy is nehéz, nem akarom még én is nyomasztani."
Amikor a szülők felismerik, hogy a gyerekük agya másképp működik, hajlamosak elengedni a tanulás körüli elvárásokat.
Ez persze nagyon empatikus hozzáállás – csak sajnos az ADHD-s gyerekek nem kevesebb, hanem több strukturált segítségre szorulnak.
Ha elmaradnak a világos határok és keretek, akkor még jobban elvesznek a feladataikban, és végül csak még frusztráltabbak lesznek.
5. Hiba: Megcsinálni a házi feladatot helyette
"Gyere, megcsináljuk együtt ezt a matekot..."Végül: "Jó, inkább én megcsinálom, csak végre legyen kész!"
A szülők gyakran azért csinálják meg a gyerek helyett a házit, mert így gyorsabb és kevésbé stresszes az egész folyamat.
Rövid távon ez tényleg működik.
Hosszú távon viszont az ADHD-s gyerek azt tanulja meg, hogy ő nem képes egyedül megcsinálni a házit, mindig kell valaki, aki „átsegíti” rajta.
Ez a hozzáállás pedig megmaradhat kamaszkorban és felnőttkorban is.
Van megoldás – csak másképp kell csinálni!
Ha ADHD-s gyermeked van, valószínűleg már rengeteg módszert kipróbáltál, hogy segíts neki a tanulásban. Ha úgy érzed, hogy semmi sem működik, az nem a te hibád. A hagyományos tanulási módszerek egyszerűen nem az ADHD-s agy működésére lettek kitalálva.
A jó hír viszont az, hogy léteznek olyan stratégiák, amelyek valóban segíthetnek – csak más megközelítést igényelnek. A következő blogbejegyzésünkben éppen ezekről lesz szó: hogyan lehet az ADHD sajátosságaira szabott módszerekkel megkönnyíteni a tanulást, csökkenteni a feszültséget, és visszahozni a motivációt.
Comments